FŐOLDAL / MAGAZIN

Jobb, ha ezeket tudod az (irodai) színekről

Viski Noémi | 2019.07.04

Álláshirdetésekben megjelenő fotók az irodáról, körbevezetés az első interjún… Felesleges HR fogás lenne? Sokkal inkább arról van szó, hogy az első benyomás mindenkinek fontos. Egy jól kialakított iroda képét pedig nagyban meghatározza, hogy milyen színek dominálnak benne.


Jobb, ha ezeket tudod az (irodai) színekről

A színpszichológia területén végzett kutatások bizonyítják, hogy a színek mérhetően befolyásolják elmeállapotunkat és hangulatunkat. Sőt, egyes színek a kreativitásra és a produktivitásra kifejezetten jótékonyan hatnak, érdemes tehát újragondolni a monokróm tereket. Az irodai „white cube”  akármennyire mutat jól fotókon, nem feltétlenül eredményezi a legkellemesebb munkahelyi környezetet. A fehér-fekete-szürke felületek az unottság, az elszigeteltség, sőt akár a depresszió érzetét is kiválthatják. A munkavállalók kétharmada boldogabbnak érzi magát, ha egy világos irodába lép be, azonban a fényes tereket el lehet érni anélkül is, hogy kizárólag vakító fehér felületekkel vennénk körül magunkat. Merjük használni a színeket, de ügyeljünk az arányokra! 

Habár a falak átfestése az egyik legolcsóbb és leghatásosabb megoldás ahhoz, hogy alakítsunk irodánk atmoszféráján, a színeket be lehet csempészni bútorok, textíliák vagy akár fali dekorpanelek által is a munkatérbe. De mégis milyen színeket használjuk?


Színek, amelyek a természetben már bizonyítottak

Amellett, hogy az emberi szem elsőként a sárga színre fókuszál (a veszélyt jelző táblák éppen ezt a tulajdonságot aknázzák ki), ez az a szín, amelyet az éltető napfénnyel azonosítunk. Stimulálja a pozitív érzelmeket, így a kreatív ipar előszeretettel alkalmazza. A hangsúly az arányokon van: az élénksárga mértéktelen (például egy helyiség mind a négy falát beborító) használata irritálhatja a szemet. Ha tehetjük, alkalmazzuk a közös gondolkodásra kijelölt terekben.

A zöldről általában a folyton megújuló és nyugodt természetre asszociálunk, így elsősorban a feltöltődés és a kiegyensúlyozottság érzését idézi elő. A nyugodt és produktív munkalégkör megteremtése érdekében célszerű az irodakörnyezetben alkalmazni, ennek pedig a lehető legjobb módja, ha élő növények formájában tesszük.

„A világ kék” – származik a hangzatos mondat Yves Klein festőművésztől, aki feltalálta a saját kék árnyalatát (International Klein Blue). A művésznek igaza volt: a kék valóban a világot teremtő energiák színe, gondoljunk csak az éltető vízre vagy az égre. A kék szín a zöld mellett szintén nyugtató hatással bír, és a megbízhatóságot sugallja – nem véletlen, hogy számos vállalat (pl. Facebook, IBM) használja logójában. A kék általánosságban a legkedveltebb szín, így nem lőhetünk vele mellé, nyitott terű irodákban kifejezetten kedvelt választás.

És mi működhetne jobban, ha nem a három kombinációja? A NUON amszterdami irodája más-más terekben különböző mértékben használta fel az egyes színeket: a tervezők kifejezetten finom érzékkel bántak a sárga, kék, zöld és fehér arányaival.


Vigyázzunk a pirossal

A piros alapvetően túl élénk és vibráló szín ahhoz, hogy segítsen koncentrálni, különösen azok számára, akik könnyen el tudnak kalandozni. A piros az érzelmek felfokozását eredményezi, és gyors cselekvésre buzdít (nem véletlenül alkalmazzák az üzletek leárazások alkalmával ezt a színt), a sürgető érzés pedig könnyen vezet nyugtalansághoz. Inkább a kikapcsolódást szolgáló terekben, vagy kisebb konferenciaszobákban alkalmazzuk.

A piros helyett jó alternatívák a belőle kevert másodlagos színek – a lila és a narancs – vagy a telítettségének különböző fokai, például a rózsaszín. Ezek mind elérik a piros által hozott meleg hatást anélkül, hogy túlfokozott érzelmeket váltanának ki. Hasonlóan a meleg, otthonos atmoszféra megteremtését eredményezi a barna, a sárga, vagy a narancs visszafogottabb árnyalatainak használata.


Kísérletezzünk a telítettséggel

Hogyan lehet a piros, zöld, sárga és kék kombinációjából nyugtató környezetet kialakítani? Úgy, ha a telítetlen árnyalataikat használjuk! Muuto, a skandináv bútortervező cég irodája élen jár ebben: az alacsony telítettségű – másnéven tompa – színek sötét és világos skáláiról összeválogatott színkombinációit alkalmazták tereikben. Ha a fekete-fehér visszafogott esztétikáját akarjuk követni, de nem szeretnénk mellőzni a színeket, válasszuk a kevésbé harsogó árnyalatokat.


Használjuk az arculati színeket

Amíg a Chanel divatház recepciója értelemszerűen a high fashion kifinomult eleganciájával és monokróm színhasználattal párosul, addig a Google irodájának közösségi tere a saját arculat színeit és formavezetését követi játékos formában. Ha van egy jól meghatározható arculati színünk, kövessük a nagyok példáját, és alkalmazzuk! Ebben is érdemes a színpszichológiából levont következtetéseket figyelembe venni és mérlegelni, hogy milyen arányban akarjuk az adott árnyalatot használni. A Skype stockholmi irodája jó példa arra, hogyan lehet az arculati színt kizárólag a kárpitozott bútorokkal becsempészni a térbe.


Ha további személyre szabott tanácsokat szeretnél kérni a színek használatával és az irodád berendezésével kapcsolatban, keresd vezető tervezőnket!