FŐOLDAL / MAGAZIN

A Google negatívan hathat az iroda design jövőjére

Viski Noémi | 2019.09.06

A Google elültette a fejünkben azt, hogy egy iroda akkor jó, ha minél színesebb, formabontóbb és játékosabb… de biztos, hogy mindenki egy játszótéren tud hatékonyan dolgozni? Hol húzódik a határ a kreativitást serkentő és a már-már zavaróan komolytalan munkaterek között?

A Google negatívan hathat az iroda design jövőjére

A Google híres a játékos, gyakran helyi jellegzetességeket megidéző, munkaerőcsalogató enteriőrjeiről. A budapesti irodájuk például medencét, szaunát és masszázsszobát imitáló munkaterekkel van felszerelve, az egész iroda a „fürdő” tematikát követi. Naná hogy ezt, hiszen vízilabdában mi vagyunk a királyok, és a legtöbb külföldi csak fürdőzni jön hozzánk (vagy a Szigetre, úgyhogy a dolgozók összetehetik a kezüket, hogy nem az utóbbi mellett döntöttek a tervezők).

A londoniak már nem voltak ennyire szerencsések, ők megkapták a Brighton tengerpartját idéző vurstlit, dodzsemekkel, játékgépekkel és parti bódékkal. Számtalan példát lehetne még felsorolni a Google irodái közül, ahol különböző, az IT munka világától távol álló hétköznapi helyzeteket (az affordanciájukat kihasználva) díszletként csempésztek a munkatérbe. Már majdnem sikerült elérniük, hogy úgy gondoljuk, ezeknél jobb munkahely a világon nincs.

„Olyanok akarunk lenni, mint a Google”

A tervezők gyakran állnak szemben ezzel a népszerű kéréssel, amikor az ügyfelekkel az iroda tervezéséről kell tárgyalni. A probléma az, hogy ha a céges kultúra nem egyezik a Google-éval, nagy az esély arra, hogy a tech-cég design koncepcióinak alkalmazása nem fog jól elsülni.

Amíg a Google „kreatív feltalálókként” gondol a munkavállalóira, akiknek szükségük van néha a kikapcsolódásra az elméjük serkentéséhez, addig egy olyan cégnél, ahol a dolgozókra másként tekintenek (akár az eltérő feladatkörök, akár a munkahely mentalitása miatt), ott könnyen úgy tűnhet, hogy az alkalmazottak csak szabotálni akarják a munkaidőt az irodában lógó függőágyakban.

Jeremy Myerson designteoretikus szerint a Google-t másoló trendőrület rossz hatással van a munkahelyek jövőjére.

A Google-irodák hatására azt hisszük, hogy a munkahely az valamiféle játszótér, ahol az alkalmazottakat infantilizálni lehet. És habár lehet, hogy a Google-nek ez bevált, de más cégeknek körültekintőbbnek kellene lenniük azzal kapcsolatban, hogy a tech óriást hogyan utánozzák. Célszerűbb előbb meghatározni a saját céges kultúra alapelveit, és a tervezőket erről tájékoztatva közösen megtervezni azt a teret, amely a cég gondolkodásmódját és munkamorálját a leginkább reprezentálhatja és erősítheti.

Meddig tart a díszlet varázsa?

Ahogy a budapesti iroda is kapott hideget-meleget, úgy a világ többi Google-irodáját is rendkívül megosztónak találja a nagyközönség. Egyesek üdvözítésként tekintenek rájuk, és az unalmas, standardizált munkahelyek végét várják tőlük, míg mások feleslegesen mesterkéltnek és a fókuszált munkára alkalmatlannak tartják a díszletszerű tereket. A Tel Aviv-i központ hatalmas csúszdája például az első találatok között szerepel, ha a Google-irodák után kutakodunk a weben, mégsem ez a dolgozók kedvenc helye.

„Senki nem szereti a csúszdát, mert tönkreteszi az ember ruháját” - nyilatkozta Fredrik Öst, a svéd grafikai stúdió, a Snask munkatársa, aki egy előadás keretében látogatta meg a Google Campusát és találkozott a dolgozókkal. „Az első napodon lecsúszol rajta egyszer, és általában soha többet. Az új munkatársak és a campus látogatói használják inkább.”

Az ingergazdag környezet jól tud működni egészen addig, ameddig saját magunk választhatjuk meg, hogy igényeljük-e. Jó megoldás lehet, ha a dolgozók kezébe adjuk a döntést, és egyaránt biztosítjuk a kikapcsolódást szolgáló és a fókuszált munkát segítő tereket az irodában. 

Ha szeretnéd, hogy számodra is létrehozzunk szerethető, akár a google-irodákhoz hasonló, vagy attól eltérő irodai tereket, keresd bátran vezető tervezőnket, Bogit!


Forrás: dezeen.com